Hoppa till innehållet

Rätt arbetsmiljö på kontoret

Rätt arbetsmiljö på kontoret

I en bra arbetsmiljö omfattas även god ergonomi. Ordet ergonomi används ofta som uttryck för hur besvär som ont i rygg och axlar, muskler och leder hänger samman med hur man sitter, står, lyfter och bär.  

Människans kropp är gjord för rörelse. Kroppen behöver en blandning av rörelse, belastning och återhämtning. Men utvecklingen har gjort att människan tillbringar en stor del av sin tid sittande.  

När kroppen belastas sker det ofta ensidigt och monotont. Människan behöver omväxling och variation för att må bra. Det är viktigt att komma ihåg när man utformar arbetsplatser och arbetsuppgifter. Kroppen är ständigt utsatt för belastning och därför behöver belastningen varieras över tiden. En dålig arbetsmiljö kan inte kompenseras genom att individen tränar styrka och kondition. När det gäller ergonomi är det också viktigt att tänka förebyggande och se över arbetsmiljön innan fysiska besvär yttrar sig.

 

stabord.jpg

Tips på hur du kan förbättra din egen arbetsmiljö

• Försök att stå och arbeta ibland för att sitta hela dagen. Hissa upp ditt skrivbord när du går på lunch eller går hem för dagen så är det bara att ställa sig och börja arbeta när du kommer tillbaka.

• Variera din arbetsställning så ofta som möjligt. Helst varje halvtimme men minst en gång i timmen.

• När du står upp så använd en ergonomisk matta med spänst eller använd bra skor för att undvika trötta fötter och ben. Ståmatta förbygger även slitage av knä- & höftleder.tangentbord.jpg

• Håll händerna centrerade framför dig och nära kroppen när du arbetar med tangentbord och mus. Ju längre bort från din egen axelbredd din hand kommer ju större blir belastningen.

• Använd tangentbordets kortkommandon så ofta som möjligt.

skarm.jpg• Med en kombination av ljudabsorberande skrivbordsskärmar  framför varje medarbetare och genomtänkt placerade golvskärmar mellan arbetsgrupper kommer du få en kraftigt förbättrad ljudmiljö. Medarbetare får lättare att koncentrera sig på sin uppgift, vilket ger ett effektivare och mer kostnadseffektivt arbete. Samtal blir lättare att genomföra och allmän ljudnivå blir lägre. Ditt företag får en mycket trevligare, behagligare och mer ändamålsenlig arbetsmiljö.

• Har man ett stillasittande arbete så är en bra kontorsstol A och O, men det är även viktigt att användarna lär sig hur stolen fungerar och hur man ställer in den.  Det finns olika stolar som lämpar sig för olika arbetsuppgifter. Orderinvest hjälper dig att välja rätt stol och utbildar dig i hur du använder din nya stol på bästa sätt. Vi låter även dig prova stolen på din arbetsplats innan du bestämmer dig, så att du är säker på att stolen ger dig rätt stöd i ditt arbete.


stol_6.jpg  stol_5.jpg    stol_4.jpg  stol_8.jpg     stol_7.jpg

• Placera eventuella skrivare i korridoren eller i ett rum för sig. De få steg du tar fram och tillbaka till skrivaren sätter igång din blodcirkulation och gör att du arbetar mer effektivt. Du minskar även ”buller” i ditt kontorsrum.

• Folkhälsoinstitutet rekommenderar 30 minuters fysisk aktivitet per dag eller 2 minuters bensträckare var 20:e minut. Så om du inte hinner träna, ta en promenad på lunchen, stå upp och arbeta eller gå fram och tillbaka till skrivaren. Något är bättre än inget.

 

Produkten har lagts i varukorgen