Hoppa till innehållet

adda_landningssida.png

Orderinvest utökar på miljardavtalet

2022-10-04

Nu kan Orderinvest leverera kontorsmöbler till offentlig förvaltning över hela landet. Kristianstadsföretaget, som de senaste åren varit godkänd leverantör inom bland annat skolmöbler, utökar avtalet med Sveriges Kommuner och Regioner.

- Med tanke på att avtalen inom kontor och omsorg har ett totalt värde som är mer än tre gånger så stort som skolsidan ger detta fina möjligheter för framtida expansion, säger Kalle Salomonsson, försäljningschef och delägare på Orderinvest.

Under våren kom tilldelningsbeskeden i Sveriges största möbelupphandlingar. För Orderinvest innebar det goda nyheter. Förutom att behålla sina avtal inom skola och förskola blev man även godkänd leverantör av kontors- och lobbymöbler på nationell nivå. Upphandlingarna, som genomförs av SKR via Adda Inköpscentral, ger Kristianstadsföretaget möjlighet att leverera möbler till hundratals kommuner, landsting och regioner över hela landet.

- Redan när vi blev leverantörer av bland annat skolmöbler under 2018 var vår ambition att utöka med fler segment vid nästkommande upphandling, säger Kalle Salomonsson. Vår strategi har varit att växa långsamt och målmedvetet, eftersom ett avtal med Adda Inköpscentral ställer tuffa krav på såväl vår organisation som våra leverantörer.

Innevarande avtalsperiod har stort fokus legat på sociala och etiska krav. I de nya avtalen kommer dessa krav att kvarstå medan klimatrelaterade målsättningar kopplade till ett minskat Co2-avtryck växlas upp. Bland annat innebär detta att ett större antal produkter kommer att klimatberäknas genom hela leveranskedjan, ett initiativ som ingår i ett Vinnovafinansierat forskningsprojekt i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet. Syftet är att finna ett sätt att standardisera klimatberäkningar som utvärderingskriterium i framtida offentliga upphandlingar.

- För oss är det mycket spännande att få vara med på denna resa och ligga i framkant gällande klimatrelaterade krav på våra produkter, säger Kalle Salomonsson. De senaste åren har vi löpande utvecklat våra rutiner inom CSR och klarat ingående revisioner som visar att våra system och leverantörsnätverk lever upp till en mycket hög kravnivå. Nu får vi möjlighet att samarbeta med de bästa kring att göra ännu mer för att minska koldioxidutsläppen och på så vis kunna dra vårt lilla strå till stacken för att skapa en bättre värld.

Fler avtalsområden betyder också en god möjlighet för framtida tillväxt. De senaste åren har Orderinvest, som under sommaren flyttat huvudkontoret till nyrenoverade lokaler på Björkhemsvägen, expanderat geografiskt och rekryterat på andra orter, t.ex. Stockholm och Norrköping.

- Vi tycker att det är viktigt att jobba nära våra kunder och då är det personliga mötet en nyckel till att lyckas, säger Kalle Salomonsson. Med ett nytt avtal på plats kommer vi fortsätta på vår inslagna strategi och växa över landet, men även rekrytera till vårt huvudkontor i Kristianstad. Bland annat kommer vi sannolikt att behöva stärka vår organisation inom projektförsäljning och e-handel de kommande åren.

Kontakt:

Kalle_adda.jpg

Kalle Salomonsson
kalle.salomonsson@orderinvest.se

Kort om Orderinvest

Orderinvest levererar inredning för kontor, skola och verkstad. Företaget är familjeägt och grundades 1985 i Knislinge. Idag ligger huvudkontoret i Kristianstad, med lager i Knislinge och säljkontor i Stockholm och Norrköping. Dessutom finns ett norskt bolag strax utanför Oslo. Företaget har totalt 17 anställda och det svenska bolaget omsatte 57 Mkr under 2021.

Mer information om upphandlingar via Adda Inköpscentral

Adda-IC-Logga_web.png                                   Addas Inköpscentral

Produkten har lagts i varukorgen